Wijkgenoten,
In ons halfjaarlijks overleg als Topla en Terra Bella met de gemeente ontvingen we bericht over een drietal plekken waar gewerkt gaat worden, toevallig alledrie langs het Marleen Kapteinpad.
- Plaatsen Meidoorn- / Esdoornhaag bij de Boomgaard;
- Baggerwerkzaamheden retentievijvers;
- Plaatsen transformatiehuisje bij de Rijksstraatweg.
Ik licht ze onderstaand toe.
1. Plaatsen Meidoorn- / Esdoornhaag bij de Boomgaard
Bericht vanuit de gemeente:
Er wordt aanstaande maandag 18 november een Meidoorn- / Esdoornhaag geplant langs het pad dat parallel loopt aan de boomgaard van Vitens, ook bekend als het Marleen Kapteinpad.
Deze haag zal van de Rijksstraatweg naar het Douwes Dekkerpad lopen (op ongeveer 2 meter na bij het Douwes Dekkerpad). De haag wordt strak tegen het bestaande schapenhek geplaatst, de zwarte streep op bijgevoegde afbeelding.
Waarom wordt hier een meidoorn- esdoornhaag geplant?
Vitens vervangt op sommige plekken rondom hun terrein hun erfafscheiding. Er is langs het betreffende pad gekozen voor de combinatie van meidoorn en esdoorn, in plaats van een (hoger) industrieel hekwerk.
De beplanting zorgt voor een kleurrijke en levendige haag die past in de omgeving. Het trekt een verscheidenheid aan vogels, bijen en andere nuttige insecten aan, wat bijdraagt aan de biodiversiteit van de omgeving.
Meer informatie?
De werkzaamheden worden op 18 november uitgevoerd door Vitens.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met Angela Gijzel, projectleider gemeente Culemborg. Zij is bereikbaar via: 06 316 326 17.
Aanvullen vanuit ondergetekende: Waarom dan wel aan de zuidwest kant van het waterwingebied een hek?
Velen waren – wat mij betreft begrijpelijk – onaangenaam verrast over het hek dat Vitens onaangekondigd aan de zuidwest kant geplaatst heeft. We hebben hierover (via het overleg met Topla) contact gehad met de gemeente, die aangeeft hierin geen partij te zijn en weinig te kunnen betekenen. De afspraak over de meidoornhaag is door de gemeente indertijd met Vitens overeengekomen als onderdeel van de plannen voor de herontwikkeling van de watertoren. Helaas is dit niet voor het hele terrein afgesproken, met als consequentie dat Vitens aan de zuidoost kant wél een hek geplaatst heeft.
Vitens stelt dat dit uit oogpunt van waterkwaliteit, tekenen van betreding door onbevoegden van het kavel en wettelijke bepalingen noodzakelijk is, vooral langs het fietspad.

2. Baggeren retentievijvers
Vanaf maandag 18 november worden de drie retentievijvers langs het Marleen Kapteinpad uitgebaggerd. Dat is onderdeel van regulier langjarig onderhoud.
Eerder hebben wij contact gehad meet de gemeente over onze wens om de grote vijver uit te laten baggeren. Dat staat voor 2027 gepland. Onderstaand nog de toelichting die wij hierover van de gemeente en het waterschap ontvingen.
Watergangen worden onderverdeeld in drie categorieën:
- A-watergang: heeft een aan- en afvoerende en bergende functie;
- B-watergang: heeft een afvoerende en bergende functie;
- C-watergang: heeft alleen een bergende functie.
Wat betekent dit voor de grote vijver:
De vijver langs het Marten Toonderpad is door het Waterschap Rivierenland gecategoriseerd als een C-watergang. Voor deze categorie is het van belang dat de watergang niet te veel en niet te weinig water bevat. Om wateroverlast te voorkomen is het noodzakelijk voldoende ruimte te hebben om bijvoorbeeld regenbuien op te vangen en af te voeren. Daarnaast is het belangrijk dat het water goed door het stelsel van watergangen kan stromen, zodat de vijver niet droog komt te liggen. Om een goede doorstroming te kunnen waarborgen, zorgen wij ervoor dat de duikers regelmatig worden onderhouden (een duiker is een leiding wat zorgt voor een verbinding met andere watergangen). Door te baggeren zorgen we ervoor dat de watergang o.a. op diepte worden gehouden. Tenslotte zorgt het Waterschap ervoor door middel van gemalen dat het (zomer en winter) peil stabiel blijft (Een gemaal is een inrichting om water van een lager naar een hoger niveau te brengen. Het brengt of houdt water in een peilgebied op een bepaald peil).
Conclusie: De waterdiepte van de grote vijver langs het Marten Toonderpad is recent gemeten en voldoet ruim aan de minimale diepte van 1 meter. In de baggerplanning hebben wij deze vijver in 2027 staan om gebaggerd te worden. De planning is op basis van een gemiddelde frequentie. Op basis van metingen kan deze in werkelijkheid afwijken.
In de tussentijd wordt de doorstroming (door gemeente, team blauwe stad buitendienst) en het waterpeil (door waterschap Rivierenland, team gebiedsbeheer) gemonitord.
3. Plaatsen transformatiehuisje
In het overleg met Topla heeft de gemeente gemeld dat in overleg met Liander ergens in Q4 een transformatiehuisje geplaatst wordt, in de hoek tussen het Marleen Kapteinpad, de Rijksstraatweg en de Simon Carmiggelthof.
Dit transformatiehuisje is nodig om te kunnen voorzien in de verwachte ontwikkeling van het elektriciteitsgebruik in de wijk.
Naast het transformatorhuisje wordt ook ruimte vrij gehouden om werkzaamheden uit te kunnen voeren aan en in het trafohuisje. De gemeente overlegt nog met Liander over de invulling (mogelijk een sedumdak), waarbij wij aangegeven hebben graag halfverharding of open tegels te willen op die vrij te houden ruimte.
Onderstaand wat ik begrijp dat de locatie wordt.

Namens Topla,
Alexander van Setten

2 reacties op “Werkzaamheden langs het Marleen Kapteinpad”
Mijn reactie betreft alleen nr1. Het plaatsen van een lange heg langs de boomgaard. Het prachtige uizicht op de boomgaard is een van de grote kwaliteiten van het leven in de hoven. Ik betreur het zeer.
Valt best mee. Ze zijn nu hele kleine haagjes aan het planten. Beter dan gevangenishek wat eerst het plan was.